Gör inte det här misstaget

Låt mig gissa:

Mer än en gång har det hänt att du återvänt till jobbet efter semestern och känt dig lika utarbetad som när du gick därifrån?

I så fall har jag några tips på hur du kan undvika att detta händer igen.

I den här artikeln ska vi titta på vad du kan göra för att komma tillbaka till jobbet full av kraft och energi, hungrig på att ta dig an det nya året.

En bortglömd princip inom personlig effektivitet

En av de absolut viktigaste principerna när det handlar om personlig effektivitet är också en av de mest bortglömda:

För att vi ska kunna prestera på topp måste vi med jämna mellanrum ladda batterierna och fylla på våra energinivåer.

Vi måste med andra ord lägga nästan lika mycket krut på avkoppling och återhämtning som på prestation.

Tyvärr struntar många i detta, speciellt under semestertider, vilket också är en vanlig anledning till att de känner sig så slitna när semestern väl är slut.

Människor som gillar att prestera under övriga delar av året är nämligen inte alltid så bra på att koppla av när de väl är lediga.

Det gör att de gärna vill hinna med så mycket som möjligt och vara effektiva på semestern också. Det är ett stort misstag.

Semester med omvänd effekt

I praktiken leder detta gärna till att varje dag planeras och tecknas full. Ingen dag får ägnas åt avslappning och att bara slöa.

Den ena resan efter den andra bokas in och väl på plats i det främmande landet eller den främmande staden så ska varje sevärdhet utforskas.

Väl på hemmaplan är sovmorgnar eller slappa dagar i hängmattan strängt förbjudna.

Ambitiöst?

Visst, men även om tanken är god så kommer det här beteendet att straffa sig.

För om vi aldrig låter den jobbrelaterade stressen lägga sig så att kroppen får en chans att återhämta sig, kommer vi heller inte att vara lika energiska när vi återvänder till jobbet.

På så sätt kan faktiskt semestern få omvänd effekt så att den sliter ner mer än den bygger upp.

Detta bör du tänka på

Här är därför några saker att tänka på för att semestern ska bli den avkoppling som den är tänkt att vara, så att du kan återvända till jobbet pigg och fräsch och åter orka prestera på topp:

För det första, kom ihåg att det kan ta någon vecka eller två att varva ner. Det innebär att det är svårare för dig att koppla av de första dagarna under semestern.

Men låt dig inte luras av det. Om du bara hindrar dig själv från att dra igång en massa projekt under denna tid, så kommer du så småningom att komma ner i varv och få lättare att koppla av.

För det andra, lev i nuet och försök att bara vara. Det kan visserligen vara lättare sagt än gjort, men gör ditt bästa för att stänga av tankarna på allt som väntar när du är tillbaka och de projekt du då ska ta itu med.

Ett bra sätt att vara här och nu kan för övrigt vara mindfulness.

För det tredje, gör allt det där som du annars hävdar att du inte hinner eller avfärdar som oviktigt.

Se en film mitt på dagen, ta en alldeles för lång lunch eller parkera dig själv i hängmattan tillsammans med en spännande bok.

En investering inför hösten

När du ser till att koppla av på det här sättet under semestern kommer du att komma tillbaka till jobbet och de krav som där väntar med betydligt mer energi än dom du ägnar ledigheten till att bara stressa.

Om du däremot inte varvar ner under semestern så kommer din energinivå förmodligen att så småningom droppa av och då kommer du ändå inte att ha kraft att prestera som du vill när det väl krävs.

Du kan med andra ord se dagarna i hängmattan som en investering som du kan dra nytta av även under resten av året.

Framför allt så kan du komma tillbaka till jobbet och känna att du verkligen varit på semester, inte på ett annat jobb.

Så har du inte redan börjat din semester, fundera på vad du allra helst vill göra när du väl är ledig.

Befinner du dig redan på semester, stäng av datorn och gör något som du längtat efter att få göra.

Vad tycker du själv? Hur gör du själv för att koppla av när du är ledig?

Lämna en kommentar