Personlig effektivitet – inget för perfektionister

Noggrannhet och ordentlighet är egenskaper vi ofta sätter stort värde på. Men de kan också leda till att vi får mindre gjort. Perfektionister är nämligen många gånger inte särskilt produktiva personer.

En anledning till att perfektionister ofta har en lägre grad av personlig effektivitet är att de många gånger har svårt att avsluta sina projekt. Så länge de inte har satt punkt för något kan det alltid bli bättre. Och därmed känns det skönt att skjuta lite på avslutet ett tag till.

Perfektionism leder också till att det blir svårare att komma igång med ett projekt. Detta eftersom en alltför stor noggrannhet gör varje uppgift tyngre och tråkigare. Den som sätter ribban för högt skjuter gärna upp uppgiften eftersom det känns omöjligt att leva upp till de egna höga kraven.

I det långa loppet leder en alltför stor noggrannhet alltså till att färre och färre projekt påbörjas och avslutas. Så om du vill vara säker på att få mycket ur händerna och vet med dig att du är perfektionism, jobba med att minska kraven på dig själv. Det kommer att göra under för din personliga effektivitet.

Lämna en kommentar