Personlig effektivitet – back to basic

Det finns många tekniker för en ökad personlig effektivitet och hur du får mer gjort på kortare tid. Och en av de bästa, enligt mig, är också en av de enklaste. Det handlar om den gamla hederliga att göra-listan, det vill säga en lista med punkter över de uppgifter du ska ta itu med under en viss dag.

En anledning till att en sådan här lista är så bra när det handlar om personlig effektivitet är att den har en tendens att minska den stress och det kaos som lätt infinner sig när massor av saker ska göras och du knappt vet var du ska börja.

När du väl har skrivit ner dina uppgifter är det som att denna stress släpper eftersom du får en överblick och en helt annan kontroll över uppgifterna. Rätt använd kan alltså en sådan här lista fungera som en slags stresshantering också.

När väl uppgifterna finns på papper gör det också att du känner en ökad press att ta itu med dem. Personligen tycker jag att jag får betydligt mer gjort de dagar när jag har skrivit ner vad jag ska göra. Listan har en enorm effekt när det handlar om personlig effektivitet för min del.

Kom bara ihåg att inte skriva ner för många punkter. Då finns det nämligen en risk för att du blir överväldigad och att listan i stället skapar stress. En bra riktlinje är att begränsa antalet punkter till sex stycken. Men det beror naturligtvis på hur omfattande varje punkt är.

Så om du inte redan använder dig av att göra-listor, och vill prova en nygammal metod som kan göra underverk när det handlar om personlig effektivitet, börja med att skriva en att göra-lista redan i dag. Ett bra tips är att sätta ihop morgondagens lista i kväll så kommer du att få en rivstart på dagen i morgon eftersom du då inte behöver lägga tid på att fundera på vad du ska göra utan kan sätta igång omedelbart.

Lämna en kommentar