Femminutersregeln – 5 steg till att sluta skjuta upp

Händer det då och då att du skjuter upp viktiga uppgifter?

I så fall är du i gott sällskap. Uppskjutande eller förhalning som det brukar kallas är ett vanligt problem när det gäller att hantera tiden.

Tyvärr får det en hel del negativa konsekvenser. Bland annat blir viktiga uppgifter inte av och dessutom leder det ofta till självanklagelser och dåligt samvete.

Dock finns det mycket vi kan göra för att komma tillrätta med uppskjutande. I den här artikeln ska vi titta på en enkel men inte desto mindre effektiv teknik.

Varför du inte gör det du vet att du borde göra

Tekniken bygger på det faktum att en av anledningarna till att vi skjuter upp våra uppgifter är att vi tycker att den uppgift vi står inför känns alldeles för ansträngande.

Om vi exempelvis ska förbereda en föreläsning så är det lätt hänt att vi ser oss själva sitta och slita med denna föreläsning i timmar, vilket känns som ett mindre lockande scenario.

Dessutom har dessa uppgifter en tendens att växa i våra tankar så att de framstår som värre än vad de i själva verket är.

Femminutersregeln går ut på att lova dig själv att du enbart behöver ägna dig åt en viss uppgift i fem minuter, därefter får du göra vad du vill.

Hur du sätter stopp för uppskjutandet

Så här går tekniken till i praktiken:

  1. Tänk på en uppgift du skjutit på under en längre tid, exempelvis förbereda ett möte, läsa en rapport eller städa garaget.
  2. Bestäm en tid för när du ska ta itu med uppgiften, allra helst med en gång om det går.
  3. Lova dig själv att du enbart behöver ägna dig fem minuter åt uppgiften och att du därefter får göra vad du vill.
  4. Börja med uppgiften.
  5. Efter att de fem minuterna har gått, bestäm dig för om du ska fortsätta eller sluta.

Anledningen till att den här tekniken fungerar så bra är att den tar bort det värsta motståndet mot en uppgift. Få uppgifter är nämligen så hemska att vi inte kan tänka oss att jobba med dem i åtminstone fem minuter.

Och när vi väl har kommit igång känns det ofta inte så besvärligt som vi trodde att det skulle göra innan vi satte igång.

Det mesta motståndet sitter ju ändå i vårt huvud. Det gör att vi gärna fortsätter längre än fem minuter när vi väl har kommit igång.

Lura inte dig själv

Det är dock viktigt att du håller fast vid din överenskommelse och ger dig själv tillåtelse att släppa uppgiften efter att de fem minuterna har gått om du känner för det.

Följer du inte din egen uppgörelse kommer tekniken att sluta fungera efter ett tag.

Nu kanske du tycker att det här inte verkar så effektivt eftersom du kanske slutar efter fem minuter och inte får något gjort?

Visst, den risken finns, men å andra sidan skulle du förmodligen inte ens ha kommit igång utan denna överenskommelse med dig själv.

Men som sagt, chansen är mycket god för att du faktiskt kommer att fortsätta med uppgiften.

Fler saker ur händerna

I det långa loppet innebär det att du kommer att få massor av saker ur händerna som annars bara skulle ha samlats på hög.

Om du gillade det här tipset och vill veta mer om hur du kommer tillrätta med uppskjutande, fundera på om min manual ”Personlig effektivitet på steroider: Hemligheterna med att fördubbla din effektivitet, minska din stress och få tid över till att njuta av livet” kan vara något för dig.

Manualen innehåller mängder av tekniker för att komma tillrätta med förhalning. Du kan läsa mer här:

==> https://detinrespelet.se/bok

Lämna en kommentar