En av de absolut viktigaste förmågorna när det handlar om personlig effektivitet är förmågan att prioritera.
Det spelar ju ingen roll hur effektiv du är om du arbetar med fel saker vid fel tidpunkt.
Men det finns många sätt att prioritera sina uppgifter på. I den här artikeln ska vi titta på en av de bättre av dessa metoder, som bygger på något som brukar kallas för Premacks Princip.
Hur en rolig uppgift hjälper dig med en tråkig uppgift
David Premack var en forskare som utifrån en av sina studier slog fast att en uppgift som vi gärna tar oss an kan hjälpa oss att ta itu med en uppgift som vi inte är lika sugna på.
På psykologispråk brukar det heta att ett önskvärt beteende kan fungera som förstärkare av ett mindre önskvärt beteende.
Innan vi går igenom vad detta innebär konkret så låt oss titta på hur vi vanligen tar itu med våra uppgifter.
En efterrätt på din uppgiftslista
En grundprincip är att det är lättare hänt att vi tar itu med en uppgift som bjuder på ett mindre motstånd än tvärtom.
Med andra ord, om vi väljer mellan en lätt uppgift och en svår uppgift så väljer vi gärna att ta itu med den lätta uppgiften först eftersom motståndet där är mindre.
Problemet är bara att detta innebär att vi har de tuffaste uppgifterna framför oss, vilket kan innebära att vi medvetet eller omedvetet arbetar långsammare för att slippa ta itu med dessa uppgifter.
Betydligt bättre är då att i stället börja med de tuffaste uppgifterna och spara de lättaste till sist. Med andra ord fungerar de lätta som en slags efterrätt till de svåraste uppgifterna.
Premacks princip i praktiken
För att använda dig av Premacks princip i praktiken krävs det bara tre enkla steg:
- Börja med att fundera igenom vilka uppgifter du ska ta dig an under dagen.
- Fundera sedan på vilka av dessa som du tror kommer att bli lätta att ta sig an och vilka som kommer att bli svårare.
- Förutsatt att de är lika prioriterade när det gäller hur viktiga de är, börja med den svåraste uppgiften.
Inte nog med att detta kommer att göra att du slipper att ha de tyngsta uppgifterna framför dig. Du kommer också att ha som mest energi när du pysslar med det som kräver mest av dig.
En barnlek
Dessutom kommer alla uppgifter efter den första att framstå som en barnlek eftersom de i jämförelse med den första bjuder på så lite motstånd.
Du utnyttjar med andra ord kontrasten mellan en svår och en lätt uppgift för att göra den lätta uppgiften ännu lättare. Om du i stället skulle ha börjat med den lättaste uppgiften skulle effekten ha blivit den omvända.
Sammantaget gör detta att dina dagar alltså kommer att bli enklare och enklare, och det är definitivt ingen dum effekt.
Vill du lära dig mer om hur du prioriterar dina uppgifter, kolla in min manual i personlig effektivitet. Du kan läsa mer om innehållet här: